TOHLE NENÍ ČTENÍ PRO TY, KDO SI MYSLÍ, ŽE IRONIE JE OKENA A NADHLED OPAK PODHLEDU !!!

 


Tyhle žůžo noviny Vám a editorovi sponzoruje:


9

 

 

Freejackovo Window (Modelář 11/ 2009) aneb JAPONSKÁ SODA
1/72 Sea Fury od AKI

Zatím nejlepší resinový model letadla 1/72, co jsem kdy viděl. Pasováním dílů srovnatelný s P-47 od Tamiye, vtoky menší než u vstřikovaného
 modelu (odpadává tedy fáze "sněhulák" při odstraňování nálitků).  Jediné vady na kráse jsou klasické japonské (a tedy tlustší) obtisky. Pár leptíků (třeba upínací pásy) by také neuškodilo. Kdo by přeci jen viděl humáč od Trumpeteru jako lepší volbu, měl by si protřít zrak kopřivou.

Koho neodradí cena, která plně odpovídá kvalitě (dness cca 1850,-Kč), může si objednat ZDE.

 

 


Fotodokumentace k Freejackovo Window (Modelář 6/ 2009) aneb POLSKÁ SODA

(výrobcem těchto skvostů je NIKO Models - www.nikomodel.pl)

 


Senzační odhalení našeho reportéra Janka Jáhly !

JEZEVČÍK JE MAJER !!

  Roky pečlivě sbíraná fakta v temných stínadelských uličkách se konečně potvrdila! Skutečnosti, které naznačovaly reálný
  původ našeho kamaráda, odhalil náš investigativní reportér Janek Jáhlo při sledování podvečerního programu ČT1, kde
  bylo jasně černé na bílém (Janek namá barevný televizor) potvrzeno, že Jezevčík není Jindřich Štěrbáček,
  ale pan Majer, vypravěč pohádek!  
(více zde)

  A co více! Po počlivém prostudování nepublikovaných záběrů a dalších faktů (více zde) je zřejmé, že ani Majer není
   Jindrovo pravé jméno. V současné době existují dvě hypotézy:

  a/ Jezevčík alias pan Majer je Vladimír Menšík. Fotografie pořízené kamerou skrytou v sifonu umyvadla tuto hypotézu potvrzují.
  Bohužel ji ale vyvrací fakt, že slavný herec je po smrti. Proto tuto hypotézu pracovně označujeme jako "mrtvý modelář".

  b/ Zkoumání historických análů nabízí hypotézu, že Jezevčík alias pan Mayer je Hermann Goering, který se
  takto nechal přejmenovat  po prvních náletech RAF. Rovněž Goering je po smrti a tak i tuto hypotézu označujeme
  jako "mrtvý modelář 2".

  Co z toho všehom plyne? Obě hypotézy vedou zcela jasně k "mrtvému modeláři", ale jistotu stále nemáme. Dnes je přeci
  každému jasné, že modelář, který nelepí, nemusí být bezpodmínečně mrtvý - na to býti modelářem bohatě stačí, když
  přispívá na forum. Kdo ale potom v redakci sedí ? Dodnes jsme měli za to, že když je někdo mrtvý, tak leží.
  A nepublikuje. Odhalená fakta však jasně naznačují, že tomu tak není a my se tedy zásadně ptáme: žije Elvis?

   Náš dechberoucí magazín vypisuje odměnu pro každého, kdo by jakýmkoliv způsobem dokázal poodhalit
   skutečnost. Výherce se může těšit na knihu Janka Jáhly "Neserte se do tlustého ani do Moravy, natož do Slezska"
  
a na XXXXXL svetr pana Majera s vlastnoručně vyšitým monogramem. O výsledcích dalšího pátrání Vás budeme informovat.

                                                                                Pomocné důkazní fotografie:

  

 

 


GOOGLE UMÍ ČESKY!

No konečně - překlady z japonštiny teď dostávají trochu smyslu.  Tedy né že by překlad z japonštiny do angličtiny byl nějaký horší, ale v rodném jazyce se přeci jen lépe hledá smysl celé věty. Teď si už můžu přečíst nejenom modelářské postupy a recenze, ale i něco o sobě.

Tohle mi fakt udělalo radost:

A jak na to?
Klikněte HERE, zadejte webovou adresu a zvolte jazyky překladu.
Přeju hodně zábavy!

 

 

Čunek bral dávky, ukládal miliony

(odhalení reportérů České televize)

Tuhle fotečku si uložte (klikněte na fotku pravým tlačítkem na myši a zvolte "Uložit obrázek jako...").  Bude to raritka.

Já jsem si taky jednou vzal dávku a cítil se milionářem, ale bohužel mne sfetovaného z banky vyvedla ochranka.
Takže jsem nic neuložil... no nemám smůlu?

 

PILSEN KIT – CESTA TAM A ZPÁTKY

  Na výlet do Plzně jsem se opravdu těšil. Trochu jsem si vše zkomplikoval modelařením až do sobotního rána, takže na mašinu jsem sedal dost nevyspalý a krapet připitomělý. Ani mě tedy nemrzelo, že jsem v Blšanech před hospodou nepředvedl machrovské zapráskání výfuky – v řevu kámošovo nových Termignonů by to stejně nebylo slyšet, tak proč se namáhat. Jinak cesta ubíhala v pohodě – na kličkující Favority s platama vajec na zadním okně nebo na romské vytuněné žiguly a fordky si za chvíli zvyknete a ani vám nepřijde, že vám jdou po krku.  

  PILSEN KIT se opět vydařil, tady alespoň z mého pohledu. Slunce pralo, lidi se necpali a všude bylo na co koukat. Výborný modely, švédský ležení, prodejci s lákadly, RC auta a spousty dalších atrakcí. Prostě fajn akce, tak proč to dál rozmazávat. Kdo napřesrok nepřijede, určitě prohloupí.

  Po lehkém odskočení na svatbu do Nepomuka, kde jsem musel odmítnout pečené prasátko i chlazené pivko (páč nazvracet si do přilby není žádná machrovina),  jsem se ostřejším tempem vracel do Mostu.

  Při předjíždění lakatoše (LKT – Lesní Kolový Traktor) mi život zkomplikoval bílý Forman, kde řidič používá zpětná zrcátka evidentně jen pro doladění přehazovačky na hlavě. Nejenom, že bezohledně začal předjíždět lakatoše také, ale nakonec si to úplně rozmyslel a hupsnul na brzdy. Přišla akcička „Batman“ – prudké brzdění, náraz předním kolem do Formana s následnou destrukcí zadního nárazníku a vymrštění pilota (tedy mé 110kg maličkosti) asi 1,5m nad zem. Naštěstí jsem nepustil řidítka, takže jsem si jen narazil zápěstí, ramena a po dopadu i koule o nádrž – rozhodně lepší než proletět zadním sklem do vajec. Zajímavé bylo, že řidič Formanu se staral jen o prasklý nárazník, mé zdraví ho nerajcovalo. Abych ho v ve svém adrenalinovém návalu nezabil, raději jsem odjel. A jelikož jsem se vracel sám, to prásknutí laufy jsem si v Blšanech už neodpustil.

  Po dojetí jsem si koupil kabab a tyčinku Snickers na uklidnění nervů. Zápěstí začala zlehka otékat, na modelaření to tedy nebylo. Tak jsem otevřel TV a v leže s napětím sledoval, jestli i druhá část pořadu s kouzelníkem, Dejdarem a Ordo Lumen Templi bude stejně trapná, jako ta první. A protože byla, raději jsem si udělal radost kvalifikací F1 na Otodromu, kde mi Nico Rosberg dojel osmý.

 Takže to přeci jen byla vydařená sobota!

 

 


NEZVLÁDNUTÉ PŘÍKOŘÍ NIGELA EVANSE

Během naší letošní spanilé jízdy po ostrovním imperiu jsme se nečekaně dostali i na letecký den v Duxfordu, kde se slavilo
výročí bojů o Falklandy.  Nutno říci, že by to byl skvělý zážitek, kdyby nám celou akci nepokazilo náhodné setkání.

Sedíme si tak na trávě, baštíme rybu s čipsama a hledíme na oblohu, kde prolétávají samí krasavci. Klasikou jsou Hellcat,
Wildcat, Lancaster, překvapí Canberra anebo Hurricane v novém kabátu Karla Kuttelwaschera.
Po každém staru nebo přeletu letadla jsme však vyrušeni podívným tlumeným povzdechem odkudsi zezadu. Nenecháme
se vyrušovat - povzdechy také za pár chvil odezní a slyšíme jen štěbetání drzých anglických prcků, napomínání jejich maminek
 a nostalgické mlčení otců, které je překryto amplionem "speakera" a hučením motorů.

Akce končí, slunce zapadá a lidé se rozcházejí k autům na parkovištích. Nejsme magoři, abychom se pouštěli do zácpy tam,
kde se jezdí nalevo a tak sedíme a dopíjíme odpolední kávičku. Pak zabalíme foťáky, do krabiček naskládáme rámečky
výhodně nakoupených modelů a chystáme se k odchodu. Když se otočíme, pod stromem vidíme unaveného člověka. Oči
upřené do nekonečna, obličej strhaný a šaty umazané. Nabízíme pomoc. Tu se muž velmi pomalu rozpovídá.....

... před válkou se narodil. Zažil poválečnou bídu i úpadek letectva - na nic nebyly peníze, Anglie splácela půjčky na
porážku Hitlera. Nicméně vidina ošacení a žoldu přivedla Nigela Evanse k letectvu a později k Royal Navy. Začínal
na Sea Hawku a pak se jako jeden z prvních přeškolil na nové Phantomy. Z mateřské Ark Royal se mu stal domov,
kvůli námořnictvu se i rozvedl. Vzpomíná na zážitky se svým operátorem Brownem - létání nad vlnami, noční
přistání na Ark Royal, holky v přístavech a přátele z mléčných barů - Nigel byl zapřísáhlý abstinent. Až do doby, kdy jednou večer potkal toho Alcocka...

V tu chvíli se muž odmlčí a ve tváři se mu objeví podivná grimasa...

... jó Alcock, měl ho rád. Když přišla manželská krize, často s ním sedával a řešil  problémy. Ukázal mu cestu
k alkoholu a Nigel se z toho dostal - na manželku brzy zapomněl a ani si neuvědomil, že
 Alcock něco ví a něco
 chystá. Jednou večer Alcock přišel, že má problém a že to musí řádně přepít. Požádal Nigela, aby mu dělal
společnost. Od půlnoci si Nigel na nic nepamatuje. Ani to, jak se dostal do zamčeného Alcockova bytu. Prospal
celý následující den a až pošťák, který při podstrčení denního tisku pod dveře omylem zazvonil, ho probral...
Znáte to, kafíčko, cigárko a trocha toho ranního lenošení u novin. Co si však přečetl na titulu ho
šokovalo - Alcock s Brownem přeletěli Atlantik s "jeho" Phantomem a ocitli se na obálkách všech časopisů !
Do týdne jim dokonce udělali sochu... V tu chvíli si uvědomil, co je to falešné kamarádství a že s Navy už nechce
 mít nic společného. Odjel do Liverpoolu, kde těžce pracoval v docích, sám, bez přátel. Jen alkohol mu zůstal
 a přivedl ho až sem, do Duxfordu pod strom...

Bylo nám ho líto - kámoš dokonce zahodil do prvního koše limitku od Fujimi "Alcock & Brown", která ho stála celých 15 liber! Tolik se ho příběh Nigela Evanse dotkl a dobře si uvědomil, že správně by mělo být "Evans & Brown".

Na odchodu jsme Nigelovi popřáli hodně štěstí a udělali poslední fotečku životem zklamaného Nigela do památníčků.
 

POZOR !!

Pokud chcete Nigela podpořit, pošlete dárcovskou DMS ve tvaru "NIGEL" na číslo + 44 111 980 980.
Každá DMS stojí 2,60 libry (bez DPH) a pomůže Nigelovi ke koupi jedné pinty "Murphy's".
Nigel Evans všem předem děkuje!

 

 


"JAK RYCHLE ZMASTIT VODU"  

... bylo přesunuto do SLIGTLY MAD TIPS

 

Vítej v klubu, Honzo...
I-16 od Eduardu za 24 hodin od Honzy Sobotky z STS Chvojkovice-Brod. No, zřejmě slušnej oddíl... 
Podle mě je kouzlo v tom, že používá vopravdu, ale vóópravdu
výborný barvy. 
(za skrytou reklamu mi za trest asi koupí jedno Starobrno) 

Kdo se chce číhnout, co Honza vyrábí, nechť klikne HERE.

 

NOVÝ SPONZOR: 

Solidní jednání, rychlé dodávky, široká nabídka od kompresorů přes stříkací pistole, barvy, štětce až po rychlospojky, hadice a spoustu dalšího příslušenství, výborné poradenství (to je z mé strany obzvláště ceněno). 
Od teď bude Rudé Právo tedy stříkáno přes šablony.

 

VZKAZ REKTÁLNÍMU UMĚLCI


Asi jsem byl opět někde, kde jsem býti neměl a slyšel něco, co jsem vyslechnouti nemusel. Bohužel, stalo se. V sobotu na pohodové soutěži v Děčíně. Sklánějíc se nad stolkem s letáčkem upozorňujícím na Show v Kopřivnici, zaslechl jsem slova: 

"pořád dokola ....španělská škola, .... patina, ... ale když napatinuješ hovno, pořád to bude jen napatinovaný hovno..."

A po slovech následoval podivný smích, silně evokující Štětináče trápícího toulavou kočku. Bohužel, po vzhlédnutí od propozic jsem nedokázal mistra rektální filozofie identifikovat a tak, až budu tesat jeho slova do kamene, bude chybět podpis. Škoda.

Nechci se s nikým bavit a natož přít o hovně, nicméně pokusím se o drobnou oponenturu a položím otázku:

"Pokud obalím diamant sračkama, bude se výsledek nějak zásadně lišit od hovna?"

V případě, že autor výše uvedeného citátu vyjeví svoji identitu, rád mu pošlu několik balení černého uhlí, aby se z té španělské školy neposral. Případ z Modelmanie je sice uklizený, ale stále živý!


 


TROCHA SUCHÉ TEORIE O MODELÁŘSKÝCH TMELECH

Stále mě překavpuje, jak málo modeláři rozumí tmelům a jsou překvapeni například"propadáním" tmelu nebo faktem, že epoxidový tmel je dvousložkový. Poněvadž do této chemie trochu dělám, pokusím se trochou suché teorie objasnit problematiku. Dále v textu nebudu zmiňovat silikonové a jiné tmely, které se v našem oboru téměř nepoužívají a rovněž nepočítejte s tím, že informace dole jsou vyčerpávající..

Tmely lze dělit dle několika kriterií, nejjednodušší to bude asi podle složek:

JEDNOSLOŽKOVÉ (1K)
Jinak také nazývané "vysychavé" tmely. Tyto tmely jsou složenu z nosiče (nějaká těkavá látka, většinou rozpouštědlo anebo třeba akrylová pryskyřice) a plniva. Princip tuhnutí spočívá v odpařování nosiče. Odpařováním nosiče samozřejmě dochází k prudkému úbytku objemu (proto vznikají propadliny).
Samozřejmě nosič se může lišit v rychlosti těkání a také jeho procentuelní zastoupení v poměru k plnivu určuje, jak moc se tmel propadne.

Velice zjednodušeně můžeme konstatovat, že čím má tmel menší viskozitu (čím je řidší), tím více se propadne (zmenší objem).

Klasickým zástupcem rozpouštědlového 1K tmelu je třeba TAMIYA PUTTY Basic Type (stříbrný v tubě, kde je část plniva hliníkový prášek).
Jako příklad nerozpouštědlového (tedy adhezivního) 1K tmelu bude asi GUNZE Dissolved Putty (odhaduji, nevlastním), kde bude nosíč nejspíše akrylová pryskyřice.

Zajímavým 1K tmelem je pak UV vytvrditelný tmel Tamyia. On je vlastně také dvoukomponentní, jen se na vytvrzování nepoužívá nějaké kapalná druhá složka, ale jako akcelerátor vytvrzení zde funguje UV záření. 

DVOUSLOŽKOVÉ (2K)
Existuje několik typů, nejběžnější jsou epoxidové, polyuretanové nebo polyesterové tmely. Tyto tmely jsou složenu z pryskyřice a tužidla (což u polyuretanů není až tak pravda, tam je spíš složka A a B). Pryskyřice obsahuje vždy plnivo, tužidlo někdy také obsahuje plnivo  (Milliput Epoxy) a někdy ne (Polyester).

Princip tuhnutí spočívá v polymeraci obou složek. Polymerací (zesíťováním molekul) vzniká pevná hmota, která také snižuje objem. V porovnání s  odpařovacími 1K tmely jde však jen o mizivé procento a proto třeba u epoxidových tmelů s vytvrzením do 24 hodin není smrštění ani pozorovatelné.  

Obecně platí, že čím "pomalejší" (doba tuhnutí) 2K tmel je, tím má menší smrštění. Rovněž množství plniva má vliv na smrštění, ale znovu opakuji, že pro měřítka 1/35, 1/48, 1/72 atd.. nás to opravdu nemusí zajímat.

Zatímco epoxid nebo polyuretan jsou jasně adhezivní typy (na povrchu drží adhezí, ne chemickou reakcí), polyester se v plastikovém modelářství (kde je podklad z 90% HD polystyren) stává rozpouštědlovým tmelem. Tedy tmelem, který leptá podklad. 

----------------------------------------------------------

Důležitou fyzikální vlastností tmelu je jeho měrná hmotnost (hustota).
Základem je znát hustotu vody - tedy 1kg/litr. 
A/ Tmely s hustotou pod 1kg/litr jsou lehké, plavou na vodě, velmi snadno se brousí, nicméně jsou porézní (více či méně, dle hustoty). Nejčastější jsou tmely s hustotou 0,7-0,9 kg/litr.
B/ Tmely s hustotou nad 1kg/litr  nejsou porézní, jsou homogenní a brousí se hůře. Nicméně leštěním lze dosáhnout  sklovitého povrchu. Nejčastější jsou tmely s hustotou do 1,3 kg/litr. Tmely s vyšší hustotou by se opracovávaly již obtížně.

Samozřejmě velkou roli na "opracovatelnost" (broušení, leštění) má použité plnivo. Ocelový nebo křemičitý prášek samozřejmě půjde brousit daleko hůře než plnivo na bázi křídy, ať je hustota tmelu pod nebo nad 1kg/litr.

------------------------------------------------------------

CO TO VŠECHNO ZNAMENÁ?
Výrobci tmelů pro plastikové modeláře většinou neuvádějí ani složení, ani hustotu a ani jiné další údaje, běžné v průmyslu. Nicméně výše uvedená fakta nám mohou sloužit v orientaci, abychom se nenapálili "dobrou radou" nebo nepravdivou reklamou. 

Vysychavý 1K tmel, který se nikdy nepropadne je stejný nesmysl jako neškodlivá cigareta. Stejně tak lehký tmel, který plave na vodě bude mít vždy póry a kdo bude tvrdit, že povrch je uzavřený a lesklý je slepý!

--------------------------------------------------------------

JAK TEDY TMELIT?
Asi nejjednodušší jsou příklady:

1/ Spára mezi trupem a křídlem v délce 6cm a v řezu 1x1mm - zásadně 2K epoxy (Milliput, Tamyia Epoxy Putty, atd...)
Proč? Adheze epoxidu bude dostatečná, aby se tmel neodloupnul od povrchu a tmelená spára se nepropadne

2/ Velká povrchová propadlina s maximální hloubkou 2mm a po okrajích do ztracena - 2K polyester
Proč?
Polyester naleptá povrch, takže při broušení ploch do zracena nebude docházet k odlupování a zároveň hloubka tmelení 2mm není natolik velká, aby se polyester propadl. 

3/ Malá povrchová propadlina po okrajích do ztracena- řidší 1K rozpouštedlový tmel nebo kyanoakrylát
Proč?
Tmel mírně naleptá povrch, takže při broušení ploch do zracena nebude docházet k odlupování a zároveň hloubka tmelení je malá, takže propadlina se neprojeví a nebude nutno místo znovu přetmelovat.

-----------------------------------------------------------------

Nezapomeňte na tmel asi nejvděčnější - KYANOAKRYLÁTOVÉ LEPIDLO - sice se propadá a není rozpouštědlové, ale neuvěřitelná rychlost tuhnutí, sklovitý povrch a výborná adheze k povrchu řadí toto lepidlo mezi nejoblíbenější tmel. Díky různým viskozitám lepidla (od extra řídkého po gel), díky aktivátorům (urychlovačům tuhnutí) a nakonec i díky odstrňovačům se toto lepidlo řadí mezi univerzální tmel a za nějaký čas zjistíte, že Milliput, Green Putty od Squadronu (oblíbená "zelenina") anebo Tamyiácký polyester používáte velmi málo. Rozhodně je však dobré je míti k dispozici, protože když je nouze, vždy pomůžou!

------------------------------------------------------------

EDITOROVO OBLÍBENÉ TMELY a JEJICH VYUŽITÍ v %

1/ LOCTITE 401 (40%) - kyanoakrylát, střední až hustší 

2/ FLASH "THIN" (20%) - velice řídký kyanoakrylát, který výbrorně lepí (narozdíl od HVP, který někdy nelepí vůbec!)

3/ MILLIPUT WHITE (10%) - 2K epoxy, nejvyšší hustota z Milliputů a nejjemnější plnivo

4/ TAMYA BASIC TYPE (10%) - stříbrný 1K tmel, rozpouštědlový, pastovitý

5/ Mr. Surfacer 1000 a 500 (10%) - adhezivní vysychavý akrylový lak, řídký (zneužitý jako tmel)

Zbylých 10% tvoří výstřelky typu Green Putty (nechává mi póry), Magic Sculp (víc se "maže" při broušení než Milliput), Tamyia Polyester (nebaví mě míchat) a podobné. Používám je buď protože je prostě mám, nebo v rámci testování nebo protože se mi zrovna chce. Ale klidně se bez nich obejdu.

Happy modelling!

P.S. - a nezapomeňte - čím víc tmelu, tím větší obdiv kámošů a tím větší uspokojení při modelařině!

Editor/Stupid

 

 


VAROVÁNÍ, ANEB KAM AŽ VEDE EDITORŮV MINDRÁK Z MALÝHO PINDÍKA
(díky jednomu statečnýmu anonymovi "duckblylovi" jsem se našel, pochopil a zastyděl...)

 

ČERNÝ VTIP TÝDNE 

Rozpad GAVIE?  Od doby, kdy spolu páni majitelé začali i spát, šlo to jen do prdele......

autor: bratr Editora/Stupida

Přes výrazné upozornění v hlavičce neustále zjišťuji, že sem klikají i jedinci, co nejedí maso a nerozumí vtipu.
Proto malá nápověda - pro pochopení vtipu je nutno uvědomit si, jak to bolí!

 

 
DESATERO RAD, JAK POSTAVIT DOKONALE SKVĚLÝ MODEL (verze 1)
(sestaveno dle postřehů na forech a v okolí)

  1/ ROBIT POCTIVO ! - základní předpoklad 

  2/ SRÁT SE S TÍM CO NEJDÉLE ! - několikaleté projekty vzbuzují nejen soucit, ale gradují v údiv až obdiv

  3/ DOKUMENTOVAT ! - stohy knih a absolutně přesných plánků každého utvrdí, že jste jen tak něco nepřehlédli

  4/ NEUTRÁCET ! - jelikož s doplňky a Tamijou to umí kdejakej doktor nebo hasič 

  5/ AKTIVNĚ OKECÁVAT ! - vytvářením problémů každého snadno přesvědčíte, že na tom fakt "makáte"

  6/ ZKRACOVAT, NASTAVOVAT A TMELIT ! - výrobci jsou vychcánkové a hora tmelu dokonale zapůsobí

  7/ NESTŘÍKAT ! - zábava horních deseti tisíc není poctivá. Hrajte fair-play se štětkou

  8/ NENÝTOVAT, NESTÍNOVAT, NEPATINOVAT ! - každá móda časem pomine a nakonec vstanete z popela jako hrdina

  9/ NEPODLÉHAT ! - nevyhazjte černou tabulovku, Unicolky a pudr, Diavu a silikon ve spreji - je to klasické a poctivé!

 10/ NEROZČILOVAT SE ! -  ani když vás budou díky předchozím devíti bodům mít za debila

 

 Bohužel ani dodržováním desatera nemáte vyhráno, pokud nemáte předpoklady. Co tedy musíte splňovat, aby to vyšlo?

 

  1/ Modelařit minimálně 30 let (klidně na jednom modelu)

  2/ Být zaměstnacem armády nebo alespoň ČSD (Lidové milice a PS-VB se nepočítá)

  3/ Jezdit v BVP, T-55 a T-72 a létat nebo ošetřovat MiG-21 a L-39 Albatros

  4/ Mít svázané všechna Křídla Vlasti, Amatérské Rádio a Armádní Zápisník

  5/ Být zaměstnancem vojenského archivu nebo 10 let aktivně publikovat 

 

  Ale i tak to není všechno, stále to nestačí. Ješte musíte mít charakterové předpoklady:


  1/ Prudit - neustále, vždy a všude. Tím se proslavíte. Nikomu nic nedarujte, vám taky nikdo nic nedal....

  2/ Nenávidět všechny šikovnější, starší a mladší, bohatší, chytřejší a hlavně Jezevčíka s Miguelem

  3/ Umět anonymně urážet a vyhrožovat  (udavačství se také počítá!)

  4/ Mít nízký práh bolestivosti (až vás někdo odhalí - viz bod3/)

  5/ Mít vysoké sebevědomí a hlavně nemít čas - páč kdybyste ho měli, tak byste všem ukázali


  A nakonec to nejdůležitější - MUSÍTE MÍT "CHÁPAJÍCÍ" MANŽELKU NEBO PŘÍTELKYNI

(pokud splňujete 50% všech výše uvedených předpokladů, pak "chápající" znamená jen mrtvá, mentálně retardovaná, těžce masochistická nebo sedící v autobuse do Bohnic)


Editor/Stupid bohužel splňuje nedostatečně jen jeden z bodů (nenávist k Jezevčíkovi) a tak navždy zůstane jelitem.

Happy modelling!


 
 

SENZAČNÍ ODHALENÍ !

Jistá severská firma neplká a jedná! Naši zpravodajci
získali na francouzském ministerstvu obrany průkazné dokumenty, 
které jasně potvrzují, že na modýlky na e-dayi 2007 
uvidíme mnohem lépe.  Très bien! 

document de très grande valeur

exklusivně pro Rudé Právo Jean- Francois Koubitsée

 


JAK FUNGUJÍ VYCHCANÉ INTERNETOVÉ OBCHODY ?

TRENAŽER

KLIKNĚTE NA TRENAŽER A RISKNĚTE OBJEDNÁVKU BEZ RIZIKA!

(založeno na osobních zkušenostech editora/stupida)

 

 

Tak tohle je 100% potvrzený info of Jezevčíka. A nebude to zadarmo!

 
Vykradená GALERIE
Pouštím se na tenký led a doufám, že následující dva krasavci jsou fakt dílem Davida Hényka (poznám to podle skvělý vody, tedy doufám...). Proč to sem dávám? Jednak se mi Davčovo práce moc líbí (asi tak 100x víc než Jima) a to má i osobní důvod - David kdysi slepil pro Samka USS Texas 1/700. Samek ho vystavoval na prvním e-dayi v Plzni a já kolem chodil a říkal si: "Sakra to bys měl taky zkusit". Odvahu jsem ale našel až za pár let. Takže díky, Davčo!



 
Proč žerty, ty nemáš rád Baumanna?

Odpověď Davčovi Hénykovi aneb TVÁŘÍ V TVÁŘ 

Shora dolů: Jim Baumann, Jeff Lin a moje maličkost
Jen upozorňuju, že loď JIma Baumanna je největší (HMS Renown, délka cca 36cm), Jeffova Kashima má 18,5cm a můj pindík 13,5cm. Všechno jsou to fotky z posledních prací a přibližně ve stejným zvětšení. Dále vše ponechávám bez komentáře ...


A odpověď Davčovi:
Ne, nemám. Celej den se potím strachy, že mi někdo řekne, že to mám skoro tak hezký jako Jim...
....
16/9/2006   PO
Na kolik přijde lodička 1/700 velikosti zapalovače? 
Samotnýho mě to zajímá a tak jsem se pustil do počítání. Upozorňuji, že jsou vyčísleny jen položky, které jsem si musel právě kvůli ROBERTSovi koupit. 

Model PIT-ROAD John C. Butler .... 714,- (Ale jsou tam dva! Ten druhej střelím s tučným ziskem asi za 200,-)
Squadron Escort Destroyers........ 300,-
Lepty GMM Ultra Fine Railings....600,-
Lepty GMM US Cruiser/Destroyer (2x) ... 2x 457,-
Lepty GMM 20mm Oerlikons............. 197,-
Hlavně Lion-Roar ..........................104,-
Lepty WEM Benson/Gleaves...... 208,-
Lepty WEM 40mm Twin Bofors...... 102,-
Lepty GMM Doors......................197,-
Lepty TOM's Flotation Baskets..... 300,-
Fine Molds DD Searchlights..........120,-
Lepty Fine Molds Boat Equipment..........270,-
Lepty Lion Roar Extra Ladders..........120,-
Lepty Hasegawa Reels ......................140,-..
Vlastní lepty......................................600,-
Super Fine Chains...........................65,-
0,3mm brass tube.........................105,-
0,5mm brass tube ...................... 105,-
0,8mm bras tube........................  105,-

CELKEM:     5.266,- Kč

Pokud připočítám poštovný a poloviční úspěch, že zásilky z Japanu nečapli celníci a necvaknul jsem 19% DPH - přidávám jen optimistických 20%. 

TOTAL: 6.319,- Kč

No a to nekalkuluji jiné vybrakované (a tím částečně znehodnocené) modely a lepty - USS Missouri (podstavce 20mm Oerlikonů), USS San Diego (zaměřovače), USS Bogue (gumový čluny), lepty WEM Nelson/Rodney (žebříky) a další oběti běsnění. Plus čirá krabička z Japanu, voda od Tamiye, barvy, ředidla, lepidla, Eveergreeny, výplety Kaizen, maskovací pásky, Liquitex gel a další blbosti. On to sice člověk použije víckrát, ale musí to mít. Nadruhou stranu těžká úspora za časáky/knihy (a ty jsou sakra drahý a poštovný sakra mastný v porovnání s nějakým leptíkem) - spousta fotek je naštěstí na webu.

Ale závěrem musím říci, že jsem to čekal horší  - je to cena zadní gumy na motorku. Rozestavěná
Mikuma už teď stála víc. A to je cíl v nedohlednu.....

Jo a ještě musím vlézt do prdelky novýmu sponzorovi. Tedy - lidi tvrdí, že on prý leze do prdelky mě. Je mi to fuk - když platí v naturáliích, tak ať si říká kdo chce co chce. Oba z toho máme profit a lubrikant jde normálka umýt mýdlem.

Oficiální sponzor RUDÉHO PRÁVA:

 Editor/publisher/stupid

16/9/2006   PO

  "SRAČKA MĚSÍCE ZÁŘÍ"

USS The SULLIVANS Trumpeter 1/700

Stejně jako Vláďa Šulc nemá nic proti Ukrajincům (viz Revi hodně dávno), ani já nemohu říci, že bych neměl rád Číňany. Po otevření krabičky však mohu směle konstatovat, že Číňani nemají rádi mě. Asi to bude tím, že kámoším se dvěma Tajwanci.

USS The Sullivans je jedním z řady třídy Fletcher, tedy lodí dost profláklých a tím i slavných. Navíc tahle "sedmistovka" je zmenšená původní "třistapadesátka" - o to větší byla šance, dostat do ruky slušnej kousek. Možná mě měla trknout ne zrovna nadšená recenze modelu 1/350 na ModelWarhsip  webu. 

Nač chodit kolem spálené kaše - kdyby nebylo na rámečku napsáno "Trumpeter 2005" (což vypadá, že hoši ještě pár měsíců ladili formy), měl bych pocit, že jsem se propadl časem do sedmdesátých let. Nemohu ani použít srovnání s nějakým tradičním výrobcem té doby - Revell, Airfix, Frog atd.. - urazil bych je. Před 35 lety neměli tihle borci zdaleka takové možnosti, jako má dnes Trumpeter, jehož předvedený "tooling" je opravdu děsný - přesazené díly, mizející hrany, otřepy, hnusné detaily. Když vedle tohohle "krasavce" položím Fletchera od Tamiye (1996) nebo původní, dneš již dávno nevyráběný Pit-Road, nevidím jediné zlepšení nebo výhodu koupě "novinky 2006". Na celém  modelu je snad jediná fakt dobrá součástka - 2 kusy světlometů. Ty se budou hodit, ale za 329,-Kč je to trochu přepych. 

Neodrazuju vás - jenom si myslím, že Tamiyácký Fletcher nebo Cushing je lepší koupě, obzvlášť když jsou teď v MPM ve slevě za 189,-Kč. Pro movitější plantážníky pak doporučuju Samkovo Sullivany (535,-Kč na Modelimexu), kde je i leptík.

A kdo si myslí, že objednáním Sullivanů z HLJ nad tím vyzraje, toho taky zklamu. Nový Pit-Road je přebal Trumpeteru (viz obrázek dole). 



Co říci závěrem? Skvělá je na modelu jen velikost krabice (když začmáráte hnusný obrázek fixou) - vejde se tam nejenom tenhle "skvost toolingu", ale i obě Tamiye a starý Pit-Road. Takže koupí tohohle modelu dokážete mít "čtyři v jednom", a jasný přehled o všech Fletcherech. A tak za krabičku a světlomety dávám půl hvězdičky!

Pokud chcete vidět díly, klikněte si na nadpis nebo obrázek nahoře. A tam hlavně nepřehlédněte propagační obrázky slepného modelu - je to model 1/350! Šibalové!

Editor/publisher/stupid

 

 
17/9/2006   POSTŘEHY DNE 

Kotel s Jezevčíkem, e-day
  
Moc jsem to nesledoval, ale zaslechl jsem kus výživný debaty - chtělo by to, aby Modelář vydal takovou "Rukověť", jak publikovat v časopise. Tak od teďka jsem klidnej - dostanu modelář-formulář, zaškrtám odpovědi a budu čekat na složenku s prachama. Že to kurva někoho nenapadlo dřív! 

Zbytek e-daye ve zkratce:

- RS Models udělal vstřikovanou kabinku do Ki-27! Bude přikládána nejspíš do nových přebalů. Tak jsem si jednu výstavní se skromností sobě vlastní ukořistil ...

- zahlédl jsem Patra Šámala, jak boduje v bílých rukavicích. Že by se blýskalo na lepší časy a já už se nabál párku s hořčicí na křídlech? Tímto pozbývá účinnosti název textu Rogera Waterse "Pigs on the wings" (Prasata na postupu)....

- jedna slečna u stánku s japonskejma časákama si nemyslí, že by byli modeláři úchyláci a lodičkáři ty nejhorší. Bláhová! Pak jsem se dozvěděl, že již šest let "chodí" s modelářem. Jo, člověk si zvykne na ledaccos....

- skvělý i když prozatím nedoceněný nápad u stánku Pepy Choreně - čichání k ředidlům jako First Aid pro závisláky. Bohužel Pepik není správnej kšeftař a namísto ceníku na tři šluky acetonu mi stále ukazoval nějaký modely. Nicméně svůj nápad asi předváděl dokonale, protože již v poledne si nebyl schopen vzpomenout, jaký motor má Walrus....
 

Editor/publisher/stupid

 
16/9/2006   POSTŘEHY DNE 

e-day 2006 (sobota)
   Garáže tedy nenadchly. Ale chápu, Praha je Praha. Spousta zbloudilců z Galerie Butovice zvedne návštěvnost. Jak jsem zaslechl dva kolemjdoucí adolescenty "vole asi nějaká burza cedičů". Dobrá organizace, moc špatný světlo a vzduch. Kolega s by-passem se necítil po pár hodinách dobře a tak jsem radši (a vskutku rád) vyrazil zpět do Mostu, abych nemusel do Motola. Nevím proč, celou dobu mi hučel v hlavě jeden song od Výběru s textíkem Ringo Čecha jak "ho někde už neuviděj"....ale tak zlý to nebylo. 

Slightly Mad Gallery
  
Skvělý ohlasy na "Davida Modellera". Až mi tečou slzy. Když už i pánové z japanu (kteří mají určitě jiný vkus pro humor) pochopili, o co jde, o to víc překvapuje reakce domácích. Bylo by asi naivní, chtít slyšet Steelova slova z Black Hawk Down: "dobrá parodie vojáku, poznal jsem se...!".  A zkoumal jste někdo, jestli mám fakt jen tři prsty na ruce?

Srovnávačka aneb dobrá rada na konec
 
Přiřaďte si ke každému jménu (nebo tváři či nicku) i jeho model. Je to práce veskrze detektivní a pracná. A pak se divte:
a/ proč má člověk, kterýmu Gunze Aqueous (řada H, ty placatý víčka) bezvadně schnou na povrchu letadla daktylky?
b/ proč má člověk, který nemá problém s prachem (jelikož má žůžo vitrínu) zaprášený letadlo?
c/ proč model člověka, která nemá problém s žádnejma obtiskama, vypadá, jakoby tam měl samolepy?
d/ proč....
e/ proč...
   Divte se, ale neodsuzujte! Každý máme jiný požadavky, každý máme tu svoji laťku někde jinde. 

Ale proč jsme ksakru ještě neviděli model od člověka, kterej má plnou hubu dobrejch rad?